Filippi Wedstrijdboten

Filippi Wedstrijdboten

Wereldwijd succes

In 1995 zijn we begonnen met het importeren van Filippi roeiboten en sindsdien zijn ze een vertrouwd verschijnsel geworden op de Nederlandse roeiwateren.

Internationaal succes
Op internationale wedstrijden behoort Filippi tot de meest gebruikte en succesvolste bouwers. Op de Olympische Spelen van 2016 werden maar liefst 20 van de 42 medailles door Filippi boten gewonnen. Ook een deel van de Nederlandse equipe koos voor Filippi, met goud en zilver als resultaat. Op de overige WK's dit jaar werden nog eens 63 medailles veroverd, net zo veel als alle andere bouwers bij elkaar. 

Innovatie
Op de werf zorgen een zestigtal vakmensen ondersteund door de modernste apparatuur voor een kwalitatief zeer hoogstaand product. Een ontwerpafdeling, met onder andere een stromingsdeskundige, werkt voortdurend aan verbeteringen en nieuwe ontwikkelingen. Zij worden hierbij ondersteund door diverse universiteiten, die adviseren op onder andere het gebied van hydrodynamica en biomechanica.

Advies
Verschillende typen boten, verschillende specificaties, verschillende prijzen. Een boot aanschaffen doe je niet zomaar. Je wilt je erin verdiepen en dat kost tijd. Naast de informatie die je hier vindt, geven we graag persoonlijk advies.



Bouwwijze

Materialen
De Filippi wedstrijdboten worden gefabriceerd met de nieuwste materialen en technieken. De romp wordt in vacuum gebouwd uit speciale carbonweefsels, met een kern van Nomex honingraat en carbon versterkingen. De dekken en schotten worden in de autoclaaf of onder hoge druk gemaakt uit koolstofweefsels en Nomex. De rompen worden in de oven nagehard en gespoten met een zeer slijtvaste lak. Deze productiemethode staat garant voor een kwalitatief ongeëvenaarde boot met een zeer lange levensduur.

Kleur
De kleur van de romp is wit met een striping in (verenigings-)kleur naar keuze.
Tegen meerprijs zijn ook andere rompkleuren mogelijk.

Standaard meegeleverd:

  • Nike roeischoenen
  • Hard geanodiseerde slidings
  • carbon kogellagerbankjes


Verschillende uitvoeringen riggers

Vleugel rigger

De vleugelrigger zorgt voor een minimale vervorming van de boot tijdens de haal.  Om de stijfheid van de rigger te waarborgen is gekozen voor een apart ontwerp: het deel tussen boordrand en dol is conisch gevormd, het deel tussen de boordranden is cilindrisch. Dat laatste deel is bij boordriggers niet precies haaks op de boordranden gezet om kracht vanaf de dollen beter over te brengen op de boot. Het afstellen van het span is eenvoudig dankzij de 'knoopsgaten' aan het uiteinde van de rigger De rigger kan op de boordranden op verschillende posities gemonteerd worden. Vleugelriggers kunnen in aluminium of carbon worden besteld.

Aliante rigger

Deze scullrigger wordt achter de rug van de roeier aan boegzijde geplaatst. Dit in tegenstelling tot de meer traditionele vleugelriggers die bij het voetenbord gemonteerd worden. Deze constructie heeft minder last van vervormingen en de krachten worden beter overgebracht op de boot in vergelijking met de traditionale constructie. De Aliante is speciaal zo gefabriceerd dat de constructie meer stijfheid levert. Voor het instellen van de dolpenhoek wordt gebruik gemaakt van een geoptimaliseerde versie van de hilt-constructie zoals die ook al wordt toegepast bij de carbon buisrigger. Hierdoor is het mogelijk de hoogte over een groot bereik te verstellen. Bij skiffs blijft het voetenbord goed bereikbaar, wat het delen van de boot met meerdere gebruikers makkelijker maakt. De Aliante rigger wordt zowel in aluminium als carbon gemaakt.

Aluminium buisrigger

Deze riggers zijn zeer betrouwbaar en in geval van beschadigingen of breuken eenvoudig te repareren. De rigger is gemaakt van 3 (scull) of 4 (boord) buizen met een extra buis als drukstang om extra beweging in de rigger ten opzichte van de dol te voorkomen. De hoogte van de dol is eenvoudig aan te passen door gebruik van meerdere boorgaten in het bevestigingspunt aan de boot. Zo kunnen roeiers van verschillende lengtes zonder veel aanpassingen aan de boot gebruik maken van hetzelfde schip.

Carbon buisrigger

Deze riggers zijn ontwikkeld om de inspanning die de roeier levert maximaal en zonder krachtverlies over te brengen op de riem. Het materiaal, de geometrie en balans van deze riggers zijn zo ontworpen dat de roeier de gegenereerde kracht maximaal kan benutten en kan omzetten in bootsnelheid. De rigger bestaat uit twee carbon buizen, één als ondersteuning, de ander als drukstang. De bovenste heeft aan het uiteinde een ‘C-vormige’ beugel waar de dol in bevestigd is, ook deze beugel is geheel van carbon gemaakt.